Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Rational
Robot - Coupe
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Tajemniczy klient w hotelu



Pracownicy restauracji i służby pięter zbyt często popełniają kardynalny błąd: zapominają o zadaniu magicznego pytania: „W czym jeszcze mogę pomóc?”

Taktowne zapytanie gościa o to, czy ma jakieś dodatkowe życzenia, stwarza wrażenie indywidualnego podejścia. Ranga tego pytania jest strategiczna.

Biznesmen przyjeżdża do hotelu

W jednym z naszych badań mystery shopper, zmagaliśmy się z problemem rezerwacji, życzeń specjalnych gościa i meldunkiem. Stworzyliśmy scenariusz: klient-dyrektor, poprzez swój sekretariat rezerwuje dwa pokoje, jeden dla siebie i jeden dla swojego bezpośredniego zwierzchnika – prezesa. Rezerwacja: data, dwa single, dla niepalących, życzenie specjalne – dyrektor prosi, żeby umieszczono go na innym piętrze niż prezesa (pewnie miał swoje powody). Procedura rezerwacji przebiegła standardowo. Przyszedł dzień zameldowania, jako pierwszy zjawił się w hotelu prezes. Powołał się na firmę – wszystkie dane się zgadzały – dostał potwierdzenie i kartę z numerem pokoju. Jakże wielkie było jego zdziwienie, gdy zobaczył na tymże potwierdzeniu, w kategorii „życzenie specjalne”: „zameldować pana X na innym piętrze niż pana Y”. Proszę sobie wyobrazić, jakie mogło to spowodować konsekwencje dla dyrektora, który zlecił dokonanie rezerwacji!

MYSTERY SHOPPER
Badania typu Mystery Shopper („tajemniczy klient”) są narzędziem oceny standardów obsługi klienta „oczami klienta”. Specjalnie przeszkolone osoby, „grające” klienta, badają charakter i jakość usług, jakie oferuje hotel. Badanie jest anonimowe, nikt w hotelu nie zna daty przybycia i nazwiska tajemniczego klienta.

Na łamach miesięcznika Hotelarz piszę o standardach obsługi klienta, jednakże muszę przyznać, że dla tego typu sytuacji nie da się z góry ustalić procedur. Potwierdza to tezę, że w recepcji najważniejszy jest personel, którego rola jako reprezentanta, a nawet rzecznika firmy, jest kluczowa dla oceny jakości usług hotelu przez klienta.

Po udanym zameldowaniu gościa i wysłuchaniu jego życzeń, przechodzimy do fazy pobytu. Będzie okazja wywiązać się z obietnic, które warto zapisywać w obecności gościa, co wzmocni poczucie bezpośredniego kontaktu.

Powszechnym błędem jest „witanie” gościa rankiem w drzwiach restauracji hotelowej pytaniem „Dzień dobry! Który numerek?”. Każdy gość powinien być traktowany indywidualnie, ale to nie powód, że powinniśmy go oznaczać numerem pokoju! Najważniejsze jest wyczucie, a w ocenie gości takie powitanie nie jest dobrze odbierane. Wielu z nich, mając doświadczenia z pobytu w różnych hotelach, wchodząc do restauracji podaje numer pokoju, lub pokazuje brelok z kluczem. Wówczas wystarczy piękny uśmiech i „Dzień dobry”! Jeśli jednak z uwagi na strategię hotelu pracownik odpowiedzialny za indeksację śniadań musi wypełnić w 100 proc. arkusz, zawsze w trakcie śniadania może podejść do gościa, zapytać czy posiłek mu smakuje i zapytać o numer pokoju.

Sprawdzić kieszenie, pukać kilka razy!

Istotną rolę spełnia tzw. służba pięter. Jej cechy to: staranność, szybkość reakcji, dyskrecja, uprzejmy i serdeczny stosunek do klienta. Nie zapominajmy jednak o procedurach, które powinny być drobiazgowo opracowane. Przykład: gość przekazuje do odprasowania garnitur, do drzwi puka pokojówka i odbiera ów garnitur. Po upływie kilkunastu minut puka ponownie i oddaje gościowi wyprasowane i odświeżone ubranie. Wyobraźmy sobie, co się stanie, jeśli klient powie, że „w wewnętrznej kieszeni miał 100 zł”? Wystarczy, że w momencie odbioru odzieży od gościa, pokojówka starannie sprawdzi „stan techniczny” garderoby i zawartość kieszeni. Służba pięter powinna być również zobowiązana do przekazywania informacji do recepcji (lub odpowiedzialnej osoby) o niemożności uporządkowania pokoju oznaczonego wywieszką „Nie przeszkadzać”, której gość mógł zapomnieć zdjąć. Wystarczy wykonać telefon potwierdzający. Standardem jest też kilkukrotne pukanie (nie tylko puk puk i wchodzę!) poprzedzające wejście sprzątaczki do pokoju – niby oczywiste, ale niestety rzadko przestrzegane i prowadzące do powstania sytuacji niezręcznych i kłopotliwych dla gościa.


Piotr Zieliński
Autor jest partnerem
AMPS Agencji Marketingowej
zajmującej się badaniami
„mystery shopper”
Hotelarz 2004/3

 


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000