W dniu 19 grudnia 2003r. w Hotelu Eropejskim w Warszawie odbyła się konferencja prasowa pisma branżowego Wiadomości Turystyczne i Polskiego Zrzeszenia Hoteli nt. wydanego Raportu „Rynek usług hotelarskich w Polsce”
Szybko zmieniająca się sytuacja i rosnąca konkurencja zwiększyły zapotrzebowanie na szczegółowe informacje o warunkach funkcjonowania rynku hotelarskiego. Przygotowany raport jest unikalnym opracowaniem przedstawiającym aktualny obraz polskiego hotelarstwa i hoteli w Polsce. Istotnym uzupełnieniem są informacje i odniesienia do rynku hotelowego w Europie i na świecie.
Tendencje
Światowy rynek hoteli to 4,4 mln pokoi w hotelach, dominują tu kraje europejskie. W Europie Zachodniej znajduje się 41,4%, a w krajach Europy Środkowo-Wschodniej 2,9% bazy hotelowej. W ostatnich latach światowa baza hotelowa rosła w tempie 2% rocznie.
Baza hotelowa w Polsce w 2002 roku to prawie 60 tys. pokoi w ponad 1 tys. hoteli. Od 1993 roku liczba hoteli w Polsce wzrosła o 79%, a liczba pokoi hotelowych o 47%. W 2001 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 2,2 mld PLN co oznacza wzrost o 4,1% w stosunku do roku poprzedniego. Przychody ze sprzedaży w 2002 roku nie zostały jeszcze opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny, ale Instytut Turystyki oszacował je na około 2,25 mld PLN.
Powyższe dane wskazują na rosnące znaczenie branży hotelowej w Polsce. Nic więc dziwnego, że międzynarodowe sieci hotelowe zaangażowały się w budowę nowych hoteli w Polsce. Tylko w jednym miesiącu (lipiec 2001 roku) inwestorzy zagraniczni budowali 23 hotele.
Autorzy
Raport autorstwa T. Dziedzica i K. Łopacińskiego opracowany przez Polskie Zrzeszenie Hoteli i Instytut Turystyki w Warszawie, dofinansowany przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej został wydany przez Wiadomości Turystyczne – pismo branżowe pracowników turystyki, dwutygodnik.
Tematyka raportu podzielona została na dwie części. Poprzedza je wprowadzenie Waldemara Błaszczuka, Sekretarza Generalnego Polskiego Zrzeszenia Hoteli mówiące o trendach i tendencjach w hotelarstwie światowym, wzbogacone danymi rzadko publikowanymi w Polsce.
Część pierwsza dotyczy ogólnej charakterystyki bazy hotelowej w Polsce i Europie. Zawiera informacje o stanie bazy noclegowej, w tym bazy hotelowej, o ruchu turystycznym w ostatnich latach i prognozy na lata 2003-2007. Informacje o hotelach przedstawione zostały na tle informacji o całej bazie zbiorowego zakwaterowania. Autorzy poddają analizie wielkość i strukturę własnościową hoteli, uwzględniają najważniejsze sieci i łańcuchy hotelowe funkcjonujące w naszym kraju, jak też te, które wejdą na polski rynek w najbliższym czasie. Uzupełnieniem są informacje o hotelach europejskich, o poziomie wykorzystania pokoi, oferowanych cenach i uzyskiwanych przychodach. Pozwala to na porównanie wyników polskiego hotelarstwa z wynikami hoteli europejskich.
Część druga dotyczy w głównym stopniu analizy regionalnej. Przedstawiona została sieć hotelowa w ujęciu ilościowym i jakościowym w poszczególnych województwach, wybranych powiatach oraz w makroregionach. Liczba hoteli i ich standard skonfrontowane zostały z wielkością, charakterem i funkcjami miejscowości oraz poziomem krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego. Dla potrzeb analizy autorzy raportu posłużyli się nowym, testowanym przez Instytut Turystyki, wskaźnikiem oceny bazy hotelowej: Hotelowym Indeksem Terytorialnym. Jeżeli przydatność Indeksu będzie potwierdzona zostanie on wprowadzony jako stałe narzędzie badawcze przy analizie sieci hotelowych. Osobny rozdział poświęcono przedstawieniu i omówieniu wyników finansowych hoteli (przychodów i zysków) z uwzględnieniem ich regionalnego rozmieszczenia, wielkości i jakości.
Kontakt z autorami
Instytut Turystyki, tel. (22)844-6347, fax: 844-1263; e-mail: it@intur.com.pl.
|