Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Przepisy o kwalifikacjach
To nie my!

O standaryzacji, kategoryzacji i kwalifikacjach personelu hoteli rozmawiamy z Markiem Stopczykiem, prezesem Polskiego Zrzeszenia Hoteli

Gratuluję! Polskiemu Zrzeszeniu Hoteli udało się doprowadzić do zmiany przepisów określających wymagania kwalikacyjne personelu hotelowego...

To nie Zrzeszenie! Trwającą kilkanaście miesięcy kampanię lobbingową mającą na celu zmianę przepisów, o których Pani mówi, przypisuje się, niesłusznie, Polskiemu Zrzeszeniu Hoteli. Kiedy Departament Turystyki w Ministerstwie Gospodarki przeprowadzał konsultacje społeczne w tej sprawie, zaangażowały się w to osoby kojarzone ze Zrzeszeniem, ale reprezentujące w zasadzie prywatnych inwestorów. Wiosną tego roku, podczas spotkania członków komisji kategoryzacyjnych z całego kraju, wyraźnie to sprostowaliśmy. Nie jesteśmy zadowoleni z tej nowelizacji.

A jaki jest pogląd Zrzeszenia na sprawę wymagań kwalifikacyjnych personelu?

Pewne minimalne wymagania w stosunku do pracowników hoteli powinny być ustawowo określone. Są przecież szkoły hotelarskie, które kształcą – z różnym, to prawda, skutkiem – młodzież. Powinno się premiować najlepszych absolwentów tych szkół. Polskie Zrzeszenie Hoteli planuje przygotowanie rankingu szkół hotelarskich, od dawna się mówi o potrzebie powstania takiego rankingu.
Tymczasem – głównie pod wpływem lobbingu właścicieli małych obiektów – ministerstwo uznało, że to gość będzie decydował o standardzie usług i jakości serwisu.

Jak to możliwe, że dwie największe organizacje w branży hotelarskiej – Polskie Zrzeszenie Hoteli i Polska Izba Hotelarstwa – nie chciały zmiany tych przepisów, a urzędnicy w Departamencie Turystyki i tak tej zmiany dokonali?

Jak już powiedziałem, prywatni właściciele małych hoteli i pensjonatów żądali tej zmiany. Argumentowali, przykładowo, że od kilkunastu lat w ich obiekcie nie pojawił się obcokrajowiec, więc po co zatrudniać recepcjonistkę ze znajomością języka obcego. Były też głosy, że w wielu przypadkach lepsze, zdolniejsze, bardziej pracowite są osoby bez wykształcenia kierunkowego, które nie ukończyły szkoły hotelarskiej. Sam mam odmienne zdanie. Natomiast, jak i czy zmiana przepisów wpłynie na jakość usług hotelarskich w Polsce – czas pokaże.

Wspomniał Pan o jakości kształcenia w rodzimych szkołach hotelarskich...

Szkoły, myślę o technikach i liceach zawodowych, kształcą na różnym poziomie. Zgoda, w większości ten poziom nie jest zadowalający. Ale zdradzę Pani, że tu nie ma reguły. Od lat Polskie Zrzeszenie Hoteli organizuje Konkurs imienia Wellmana weryfikujący wiedzę i umiejętności naszej przyszłej kadry. Jesteśmy pod wrażeniem wysokiego poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej uczestników. Kiedy kilka lat temu po raz pierwszy zgłosiła się klasa hotelarska z zespołu szkół chemicznych w Pionkach, zastanawialiśmy się, czy przyjmować takie szkoły, które – jak nam się wówczas wydawało – nie dość poważnie podchodzą do kształcenia hotelarzy. Myśleliśmy, że nie mają zaplecza i odpowiednio przygotowanej kadry. Tymczasem właśnie ta szkoła kolejny raz jest w ścisłej czołówce konkursu.

Jakie przepisy dotyczące hoteli trzeba jeszcze zmienić?

Bolączką wszystkich hotelarzy jest podatek gruntowy. Samorządy ustalają go zupełnie dowolnie. Znam przypadki hoteli, którym w ciągu roku podniesiono kwotę tego podatku o 500 procent!

Kolejna sprawa, to sposób oceniania i przyznawania kategorii hotelom. Byłbym za tym, by dokonywały tego komisje składające się z przedstawicieli branży, a nie pracownicy urzędów wojewódzkich. Hotelarze mają inne spojrzenie na niektóre sprawy, nie mierzą wszystkiego linijką.

Muszę jednak powiedzieć, że mój przyjaciel, Maciej Grelowski, którego znam i cenię, nie do końca ma rację, krytykując we wrześniowym numerze „Hotelarza” ustawę o usługach turystycznych i przypisy wykonawcze do niej. Owszem, przepisy trzeba wyraźnie zmienić, ale nie aż tak drastycznie, jak to postuluje były prezes Orbisu! Zresztą, ten artykuł wywołał poważną dyskusję w środowisku.

Bezwzględnie należy także uporządkować sprawę opłat za odtwarzanie utworów – czy to muzycznych, czy filmowych, bo i Stowarzyszenie Filmowców zgłasza swoje roszczenia – w hotelach. To nie może być uznaniowe, tak jak chce ZAiKS. Jest to jeden z naszych priorytetów.

Monika Dolecka
Hotelarz
październik 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak CompArt International Naczynia Polska Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000