Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
O bakteriach w szczególności

Niedawno byłam na szkoleniu, podczas którego poruszony został m.in. temat tzw. choroby legionistów. Szkolenie dotyczyło metod utrzymywania higieny w obiektach hotelowych, a informacja o chorobie pojawiła się przy okazji omawiania prawidłowej konserwacji sieci wodociągowej. Interesuje mnie kwestia odpowiedzialności prawnej z tytułu zarażenia się gości hotelowych wspomnianą chorobą. Proszę o wyjaśnienie zagadnienia.

Rzeczywiście, w przypadku zarażenia się gości chorobą, przedsiębiorca hotelowy może zostać pociągnięty do odpowiedzialności prawnej, o ile nie zapobiegł temu zarażeniu w należyty sposób. Obecnie istnieje duży wybór środków zapobiegających chorobie legionistów. Oprócz tego dostępna jest także wiedza, jakie należy przedsięwziąć działania, by zapobiec rozwojowi bakterii powodujących tę chorobę lub co najmniej w dużym stopniu go ograniczyć.

Należyta staranność hotelarza

Zgodnie z zasadami prawa cywilnego hotelarz świadczący usługę hotelową na rzecz gościa powinien zachowywać tzw. należytą staranność (art. 355 k.c.). Staranność tę – wobec faktu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie hotelarstwa – określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Hotelarz musi zdawać sobie sprawę z zagrożeń, jakie powstają lub mogą powstać podczas świadczenia usług hotelarskich i – odpowiednio do aktualnego stanu techniki (wiedzy w danej dziedzinie) i dostępnych środków – zagrożeniom tym zapobiegać lub im przeciwdziałać.

Dotyczy to również świadomości zagrożeń w eksploatacji sieci wodociągowych i klimatyzacji oraz stosowania środków zapobiegających rozwojowi bakterii choroby legionistów. Jeżeli hotelarz nie podejmuje stosownych działań, wówczas – w przypadku zarażenia się gości chorobą – ponosi wobec nich kumulatywną (łączną) odpowiedzialność cywilnoprawną zarówno z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania, jak i popełnienia czynu niedozwolonego oraz naruszenia ich dóbr osobistych.

O co może nas pozwać klient?

Ewentualna odpowiedzialność hotelarza będzie wynikać z przepisów kodeksu cywilnego o:

  • niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązań (odszkodowanie);
  • czynach niedozwolonych (odszkodowanie);
  • skutkach naruszenia dóbr osobistych (zadośćuczynienie).

Powinniśmy zdawać sobie sprawę z faktu, iż klient, który udowodni zarażenie się chorobą w wyniku pobytu w hotelu, może być, z jednej strony, poszkodowany materialnie, z drugiej zaś – zostaną naruszone jego dobra osobiste w postaci zdrowia (art. 23 k.c.). Będziemy musieli zatem naprawić szkodę wynikłą z nienależytego wykonania zobowiązania (art. 471 k.c.) oraz z tytułu popełnienia czynu niedozwolonego (art. 415 k.c.), a więc zapłacić gościowi co najmniej odszkodowanie.

Od jego zapłaty będzie można uchylić się jedynie wówczas, gdy nienależyte wykonanie świadczenia (a więc np. nieutrzymanie odpowiedniego stanu bakteriologicznego rur wodociągowych) oraz czyn niedozwolony (spowodowanie choroby) jest następstwem okoliczności, za które nie ponosimy odpowiedzialności i którym nie jesteśmy winni. Będzie tak, przykładowo, wówczas, gdy pojawienie się bakterii spowoduje bezpośrednio i w nagły sposób dostawca wody, czyli przedsiębiorstwo wodociągowe.

Pamiętajmy, że klient będzie mógł domagać się od nas odszkodowania zarówno za straty, które poniósł (np. wydatki na koszty leczenia), jak i z tytułu korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono (np. utracone zarobki z powodu absencji w pracy, niemożność prowadzenia działalności gospodarczej itd.). W przypadku wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody obejmuje bowiem wszelkie wynikłe z tego powodu koszty (art. 444 k.c.), tak więc na żądanie poszkodowanego klienta, jako zobowiązani do naprawienia szkody, powinniśmy wypłacić mu z góry, między innymi, sumę potrzebną na koszty leczenia. Zarażony klient będzie mógł też domagać się zapłaty pieniężnego zadośćuczynienia za naruszenie jego dóbr osobistych, tj. przede wszystkim zdrowia, oraz za wyrządzoną krzywdę (art. 23, 24, 445 k.c.).

Piotr Piwowarczyk
Hotelarz
listopad 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000