Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
04.12.2024
środa
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
„Nowi pracownicy” w „nowych czasach”



„Robiąc wyłącznie to, co się zawsze robiło,
osiąga się jedynie to co się zawsze osiągało”.



Powyższa sentencja uświadamia nam, że wszelkie przemiany zaistniałe w rozmaitych dziedzinach życia takich jak polityka, obyczaje, prawodawstwo wymagały przekroczenia pewnych granic, przede wszystkim granic własnego umysłu i świadomości. Owe przekroczenie granic zaczynało się od jednostki, a zaraz potem następowały zmiany w świadomości całej populacji a nawet pokolenia. Proces ten charakterystyczny jest dla wszystkich społeczności- także polskiej i dotyczy wielu zagadnień min. przemysłu hotelarskiego. Po pięćdziesięciu latach gospodarki planowanej borykamy się z wdrożeniem gospodarki rynkowej, a dzieje się tak ponieważ wszelkie technologie, towary przemysłu zachodniego przenikały do Polski bez specjalnych trudności.

Powolny rozwój przedsiębiorstw, związany z trudnościami zmiany światopoglądów, uniemożliwia walkę z konkurencją, spadkiem frekwencji gości hotelowych oraz prawidłową etatyzacją. Programy zmierzające do udoskonalenia funkcjonowania przedsiębiorstw, do całościowo pojętej innowacji przemysłu hotelarskiego, powinny zachęcać do uznania zmian jako podstawy do dalszej nowoczesnej działalności firm hotelarskich. Dlatego też przedsiębiorstwa pragnące utrzymać się na rynku lub też pragnące podwyższyć swoją pozycję powinny zrestrukturyzować wewnętrzne mechanizmy działania. Do przeprowadzenia restrukturyzacji konieczne wydaje się poszukiwanie nowych, skuteczniejszych metod pracy. Poszukując innowacyjnych rozwiązań w procesie doboru kadr należy uwzględnić trzy następujące czynniki:

I. Wiedza specjalistyczna z zakresu wykonywanego zawodu.
II. Charakterystyczne cechy osobowościowe.
III. Poczucie własnej tożsamości jako pracownika należącego do pewnego systemu zarządzania oraz umiejętność współpracy w zintegrowanym zespole kadrowym.

Rozszerzymy zakres wiedzy dotyczący tych trzech problemów:

I. Podstawowym kapitałem współczesnego przedsiębiorstwa hotelowego są tzw. zasoby niematerialne czyli wiedza i kompetencje personelu, a przede wszystkim kadry. Wiedzę będziemy rozumieć jako ogół posiadanych kwalifikacji, doświadczeń i umiejętności zawodowych, predyspozycji, pozycji na rynku, kontaktów i powiązań z otoczeniem przedsiębiorstwa a także wszelkie czynniki niematerialne, które mają wartość ekonomiczną i mogą być wykorzystane w procesie zarządzania firmą hotelową.

Opisany powyżej zasób charakteryzuje się szczegółowymi właściwościami:

  1. Może i powinien być wykorzystywany w interesie przedsiębiorstwa hotelowego równocześnie do wielu celów, w różnych miejscach i w różnym czasie. Powinien być także wykorzystywany do kształtowania innych zasobów i w połączeniu z nimi tworzyć określone normy, wartości i zachowania użyteczne lub niezbędne (życzliwość, kultura osobista etc.) dla prowadzenia
    działalności gospodarczej.
  2. Zasób taki nie traci na wartości w czasie, wręcz przeciwnie zyskuje w trakcie wykorzystywania.
  3. Podlega on długiemu procesowi tworzenia i doskonalenia a także kumulacji.
  4. Jest on z reguły związany z kadrami hotelarskimi, które aspirują do roli
    „project managere” . Ale ani się na nim nie rozpoczyna ani nie kończy.

Ta ostatnia właściwość powoduje, iż zasób ten jest trudno zdobyć w krótkim czasie, można go zaś łatwo utracić.
Na tym tle pojawiają się wątpliwości, które należy wskazać:
  • prawne określenia przedmiotu wiedzy menedżera;
  • prawne ustalenia komu, na jakich zasadach, i w jakim zakresie przysługuje prawo do dysponowania wiedzą menedżera;
  • prawnego ustalenia wzajemnych uprawnień i obowiązków menedżera i pozostałej grupy pracowników hoteli w zakresie dysponowania tzw. wyższą wiedzą;
  • określenia prawnych (regulaminowych) możliwości ochrony słusznych interesów i praw osób uprawnionych do dysponowania ponad standardową (np. menedżerów).

W tej swoistej wiedzy powinny znaleźć się takie zagadnienia jak:
  1. informacje, wiadomości i dane o charakterze teoretycznym i praktycznym, jawne i niejawne;
  2. zestawienie, opracowania, zbiory lub bazy informacji zawodowych i poza zawodowych;
  3. idee, pomysły, koncepcje, hipotezy, sugestie;
  4. szczegółowe rozwiązania o różnorodnym charakterze, analizy, symulacje, przewidywania;
  5. style i procedury zarządzania( kierowania zespołami pracowniczymi w poszczególnych działach biura hotelu);
  6. metody działania;
  7. szczególne właściwości.

Wśród poszczególnych warstw wiedzy średniego i wyższego personelu hotelowego można także wyróżnić składniki, których zaklasyfikowanie jest niemożliwe. Dotyczy to zwłaszcza składników, które są powszechnie dostępne i z którymi zapoznanie się nastręcza większych trudności.

Przede wszystkim będzie to wiedza, którą personel nabył w instytucjach szkolnych i pozaszkolnych, a następnie wiedza, którą nabywa się własnym staraniem w trakcie rozwoju i doskonalenia zawodowego.

Oba składniki jednocześnie tworzą doświadczonego i wykształconego pracownika przygotowanego i przydatnego do pracy w przedsiębiorstwie hotelowym. Należy jednak przypomnieć jak istotna jest w tym elemencie konkurencja pracownicza, na razie w Polsce mało odczuwalna, ale coraz bardziej rzeczywista.

Krzysztof Milski
Doradca Hotelarza, lipiec 2002
 [ 1 ]  2 następnanastępna strona (2 z 2)


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000