Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Każdemu według potrzeb

Ustalenie cen w hotelu to pierwsze wyzwanie stojące przed hotelarzem. Trzeba je podjąć już w momencie, kiedy budowa obiektu zbliża się ku końcowi. Dobre ceny mogą stać się podstawą sukcesu obiektu, ich błędne ustalenie doprowadzi do katastrofy

Hotelarze, szczególnie ci niedoświadczeni, mają trudności z właściwym ustaleniem cen. Nie chodzi tu wyłącznie o proste ustalenie cen recepcyjnych, ale również o określenie cen promocyjnych oraz zarządzanie ceną za pokój przez różne systemy dystrybucyjne. Czasy, gdy obowiązywała jedna – wywieszona w recepcji – cena, przeszły do historii. Dziś zwiększenie obłożenia i uzyskanie maksymalnego dochodu wymaga wprowadzenia bardziej złożonej polityki cenowej. Właściwe zrozumienie potrzeb i możliwości finansowych różnych gości pomoże wydatnie zwiększyć obłożenie oraz średnią cenę za pokój.

Nadążyć za rynkiem

Problem właściwego ustalenia cen pogłębił się w ostatnich latach z dwóch powodów: zwiększonej podaży miejsc hotelowych w całym kraju oraz masowego rezerwowania pokoi przez gości za pośrednictwem Internetu. Skorzystały z tego firmy internetowe, które podjęły współpracę z hotelami w zakresie reklamy i sprzedaży pokoi hotelowych przez sieć. Dzisiaj do Globalnych Systemów Dystrybucyjnych, takich jak: Sabre, Apollo/Galileo, Worldspan i Amadeus, należą największe sieci hotelowe.

W Polsce także powstaje coraz więcej systemów rezerwacyjnych, np. odkryjpolskę.pl, hotelia.pl, e-hotele.pl. W tej sytuacji pozycja hotelu jest trudniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Nowe technologie informatyczne umożliwiły bowiem zarówno firmom, jak i indywidualnym gościom dostęp do setek ofert i wybranie tej najatrakcyjniejszej cenowo. Powstanie wyżej wspomnianych systemów rezerwacji spowodowało ponadto segmentację rynku, który obecnie dzieli ceny za pokój na:

  • stawki recepcyjne – z reguły są to najwyższe ceny za pokój; zwykle gość nie otrzymuje rabatów ani zniżek. Obecnie służą jako podstawa do negocjacji oraz maksymalizacji zysku w okresach zwiększonego popytu na usługi hotelowe;

  • stawka „internetowa” – cena, jaką dostaje klient, który kupuje usługę hotelową przez system rezerwacyjny. Różnica w porównaniu do poprzedniej stawki wynosi 5–10 proc. Korzystają z niej często doświadczeni klienci lub goście odbywający podróże służbowe;

  • stawki korporacyjne – zależą od indywidualnego porozumienia hotelu z daną firmą. W dużym stopniu zależą od liczby i długości rezerwowanych pobytów. Korzystają z nich duże firmy;

  • stawki dla grup – zależą od rodzaju grupy i okresu roku, w którym chce ona skorzystać z usług. Dla niektórych hoteli to podstawowy klient, dla innych – wypełnienie wolnych miejsc;

  • stawki weekendowe – najczęściej dla zmotoryzowanych gości indywidualnych;

  • stawki promocyjne – kilka lat temu stosowane z okazji otwarcia obiektu. Coraz częściej stanowią codzienność.

Nielubiani pośrednicy

Efektem wspomnianych zmian rynku jest coraz trudniejsze utrzymanie i wyegzekwowanie ceny recepcyjnej. W Stanach Zjednoczonych rosnący w siłę pośrednicy internetowi w celu zapewnienia sobie zysku, wzorem linii lotniczych, codziennie ustalają ceny pokoi we współpracujących z nimi hotelach. Budzi to żywe dyskusje i protesty hotelarzy. W Polsce takiej sytuacji jeszcze, na szczęście, nie ma. Jednak trend ku pośrednikom w postaci internetowych systemów rezerwacyjnych coraz wyraźniej zaznacza swoje miejsce.

Dla indywidualnych obiektów rywalizacja z sieciami hotelowymi, ale także z innymi niezależnymi hotelami, oraz właściwe reagowanie na potrzeby „uzbrojonych” w Internet gości poprzez stosowanie odpowiedniej polityki cenowej jest kluczowe. W żadnym wypadku nie może to jednak prowadzić do „wojny cenowej” na danym rynku lokalnym. Ta strategia okazała się na całym świecie nieskuteczna, poza tym nikt nie wychodzi z niej zwycięsko – na długie lata podkopuje zaufanie zarówno instytucji kredytowych, jak i gości. Specjaliści zalecają zamiast tego elastyczną politykę cenową dostosowaną do zmieniającej się sytuacji rynkowej, redukcję kosztów, a także:

  • umożliwienie gościom rezerwacji pokoi przez własną witrynę internetową hotelu – rezerwacja powinna być prowadzona przez hotel, a nie stronę trzecią lub system rezerwacyjny;

  • procedura rezerwacji musi być maksymalnie prosta dla klienta;

  • ceny promocyjne powinny być umieszczane na stronie internetowej w formie małego baneru.

Zbyszek Bugaj
Hotelarz
wrzesień 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000