Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Jak sprzedać konferencję?

Czego oczekuję menedżerowie od planowania konferencji?

Na podstawie jakich przesłanek menedżerowie do spraw konferencji w wielkich firmach podejmują decyzję o zorganizowaniu danej imprezy w konkretnym hotelu i czego właściwie oczekują od hotelowych działów sprzedaży? Pytanie to nurtuje niejednego hotelarza. Odpowiedzią jest, co oczywiste, dobra oferta, na którą się składa odpowiedni standard obsługi i konkurencyjna (co często oznacza: kusząca) cena. Najczęściej zapominamy jednak o sprawie równie istotnej: sprawna, uprzejma i rzeczowa komunikacja pomiędzy działem sprzedaży hotelu a kupującym konferencję jest najczęściej kluczem do osiągnięcia przez hotel sukcesu na rynku podróży biznesowych.

Znajomości są niezbędne

Prawie wszędzie na świecie, a już na pewno w naszym kraju (gdzie niemal wszystko załatwia się „po znajomości”), czynnikiem podstawowym, decydującym o „zdobyciu” imprezy, jest znajomość z planistami konferencji. Tak więc tworzenie, a następnie pielęgnowanie kontaktów z nimi przez działy sprzedaży hotelu (a nie tylko przez jego dyrektora) jest bardzo ważne - przy dwóch lub więcej równorzędnych ofertach zwycięży ta, z którą wiąże się więcej osobistego zaangażowania kupującego konferencję. Doświadczenia zagraniczne pokazują, że zamiast wysyłać papierowe oferty hotelu zachęcające do organizacji konferencji, z którymi z powodu ich nadmiaru przeciętny meeting planner w firmie farmaceutycznej nie wie, co zrobić, lepiej zainwestować w dobrą stronę Internatową oraz PDF-a z ofertą konferencyjną hotelu (hotel może je zawsze uaktualnić, a kupujący szybko „ściągnąć” potrzebne mu informacje). Niezwykle ważne jest także utrzymywanie spójnej polityki cenowej przez hotel w różnych kanałach dystrybucji, także w Internecie. Jeśli ceny są wyższe niż średnie na danym rynku konferencyjnym, jest to sygnał, że hotel jest źle zorganizowany. W krótkim czasie może to zepsuć jego reputację, ponieważ goście będą kwestionować koszt uczestnictwa w konferencji.

Anna Kociszewska
Aventis Sp. z o.o.

Planując szkolenie, szukamy miejsca zacisznego, atrakcyjnie położonego. Dobrze, jeśli w pobliżu jest las, jezioro, góry. Unikamy wielkich hoteli w centrach miast. Szukamy „domowej”, luźnej atmosfery, wyciszenia możliwości zrelaksowania się po zajęciach.

Podstawowe znaczenie ma dla mnie standard obiektu - ustawne, właściwie wyposażone sale konferencyjne, koniecznie ze światłem dziennym, dobrze wyposażone pokoje - standard trzech gwiazdek jest wystarczający, smaczne jedzenie, propozycje miłego spędzenia wieczoru - grill, bilard, kręgle, etc. Dla mnie, jako dla organizatora, ma również duże znaczenie miła, elastyczna i zorientowana na klienta obsługa w dziale przyjmującym rezerwację.
















Wybredni planerzy konferencji

Badania przeprowadzone przez amerykańskie pismo Meetings&Conferences wskazują, że z 350 ankietowanych meeting plannerów tylko 5 procent uważa telefon za preferowana metodę otrzymywania informacji o ofertach hoteli, 57 procent woli otrzymywać je drogą e-mailową, 50 procent akceptuje klasyczny list, tylko 8 procent preferuje faks. Z badań tych wynika także, że 36 procent amerykańskich meeting plannerów preferuje spotkania z oferentami w czasie lunchu, a 44 procent woli takie spotkanie zorganizować w swoim biurze, tylko 6 procent spotyka się z oferentami na wieczornych kolacjach lub tzw. drinkach.

Najlepszym sposobem na zwrócenie uwagi plannera jest wysłanie krótkiej, chwytliwej informacji za pośrednictwem e-maila. Jednak nie wysyłajmy tych e-maili codziennie - 49 procent z ankietowanych planistów konferencji uważa, że liczba informacji, jakie otrzymują, jest zbyt duża (choć 46 procent z nich twierdzi, że w sam raz).

Organizowanie tzw. sales pitch, czyli prezentacji (ostatnio najczęściej z laptopem w ręku), nie jest lubiane - 68 procent amerykańskich plannerów uważa je za bezużyteczne. Najpoważniejsze zarzuty, to: sprzedawcy nie rozumieją potrzeb planistów (65 procent); dzwonią i od razu sprzedają, bez pytania, czy to odpowiedni czas na rozmowę... Planiści konferencji, również w Stanach Zjednoczonych, dostrzegają, że sprzedawcy są coraz bardziej agresywni w swoich działaniach.

Bartosz Krasowski
Siren Corporation

Po pierwsze liczy się położenie, a konkretnie: odległość od Warszawy, po drugie: otoczenie, po trzecie: rozmiar obiektu. Najlepiej, żeby był to hotel mały: cichy, dający poczucie pewnej intymności, zwłaszcza wieczorami. Chodzi o to, by być w hotelu jedyną grupą mającą szkolenie. Kolejnym kryterium jest jakość pokoi i oferowanych usług oraz, co za tym idzie, cena. Istotną rolę odgrywa również wyposażenie sal konferencyjnych, hotel nie może pobierać dodatkowych opłat, na przykład za korzystanie z flipczartu. Korzystanie z urządzeń powinno być wliczone w cenę wynajęcia sali. Bardzo ważnym elementem jest catering. Obiekty powinny mieć stacjonarne zaplecze kuchenne, aby posiłki były przygotowywane na miejscu, a nie dostarczane przez firmę zewnętrzną, gdyż potrawy dowożone nie zawsze są najlepszej jakości. Również istotna jest różnorodność menu i sposób podania dań. Najlepszym wyjściem jest szwedzki stół, wówczas każdy z uczestników ma wpływ na to, co je. Liczy się także, co chyba oczywiste, zapewnienie rozrywki i dodatkowych atrakcji.


















Zrozumieć potrzeby gościa

Konferencje, sympozja, plena partyjne – jak wszystkie żywe spotkania są wrażliwe na zły lub niestaranny serwis. Pytanie, co to jest „dobry serwis"? Definicja jest dość nieprecyzyjna. Duże grupy mogą z pewnością oczekiwać przynajmniej przyzwoitego pokoju z łazienką oraz pożywnego śniadania. Kilku dyrektorów oczekiwać będzie zapewne bogatej karty win i cygar w ustronnym miejscu oraz 24-godzinnej obsługi.

Doświadczony hotelarz z pewnością po samym profilu gości oraz celach spotkania zorientuje się, czego potrzebuje i oczekuje organizator danej imprezy. Goszczenie konferencji to przede wszystkim wytężony wysiłek pracowników hotelu, dlatego tak ważne dla utrzymania właściwego standardu jest zatrudnienie ich w odpowiedniej liczbie. Kolejne istotne czynniki, to częste szkolenia personelu oraz ich właściwa komunikacja z gośćmi.

Pierwsze wrażenie

O tym, jak ważne jest tzw. pierwsze wrażenie, mówi się zawsze i... najczęściej się o nim zapomina. Rejestracja uczestników konferencji oraz gości hotelu musi przebiegać szybko i sprawnie, a jednocześnie dyskretnie i elegancko. Standardy mówią, że na każdych stu gości konferencji powinna przypadać jedna osoba w recepcji hotelu oraz jedna w minibiurze rejestrującym uczestników konferencji.

Procedura ta nie powinna trwać dłużej niż jedną minutę (jeśli osoba rejestruje się na miejscu). Personel powinien rozdawać formularze rejestracyjne, a goście - samodzielnie je wypełniać. Z tego powodu także należy wcześniej pomyśleć o zapewnieniu miejsca, w którym uczestnicy konferencji będą mogli wypełnić formularz.

Liczba personelu oddelegowanego do obsługi gości konferencyjnych zależy od standardu hotelu i poziomu aktywności gości. Godziny szczytu wymagają oczywiście dodatkowej obsady - w obiektach specjalizujących się w obsłudze konferencji standardem jest jeden recepcjonista na 100 pokoi.

Piotr Szyler
Laboratorium Corneal Sp. z o.o.

Raz do roku organizowana jest konferencja poświęcona nowym produktom - spotkanie ma miejsce w siedzibie firmy we Francji. Natomiast w Polsce odbywają się, co najmniej cztery razy do roku, większe sympozja dla lekarzy. Wybór hotelu zależy od jego możliwości. Musi posiadać odpowiednią do liczby gości liczbę miejsc, a także właściwe wyposażenie. Najczęściej wybierane są hotele wysokiej klasy, ponieważ środowisko medyczne jest bardzo specyficzne i niezwykle wymagające.












Katarzyna Matuszewska
Biovena Pharma

Jeśli chodzi o miejsce organizowania szkoleń dla naszych pracowników, głównym kryterium jest cena oraz lokalizacja obiektu. Chodzi o to, by wszyscy mieli w miarę jednakową odległość z miejsca zamieszkania. W naszej firmie zatrudnionych jest 40 osób pochodzących z całej Polski, w związku z czym spotkania odbywają się najczęściej w centrum kraju, na terenie dawnego województwa łódzkiego. Jeśli zaś chodzi o spotkania z lekarzami: które także organizujemy, to zajmuje się tym specjalna firma i są to zjazdy organizowane w różnych miejscach. My jesteśmy w tym przypadku tylko uczestnikami, a hotel zostaje nam niejako narzucony.













Strawa dla umysłu

Ciężko zaakceptować (szczególnie planiście konferencji odpowiedzialnemu z ramienia organizatora za jej sprawny przebieg) braki w obsłudze w dziale food&beverage. Specjaliści rekomendują jednego kelnera na trzy stoliki bankietowe oraz jednego barmana na około stu gości. Niedopatrzenia na tym odcinku powodują opóźnienia w terminarzu konferencji i nerwowość prelegentów, którzy musza czekać na spóźnionych słuchaczy. Wiele hoteli i firm cateringowych zwiększa jednak liczbę personelu obsługującego imprezy konferencyjne. Powód? Skomplikowane menu wymaga wyjątkowego serwisu.

Marcin Plichta
Bayer Sp. z o.o.

Część szkoleń organizuje nasza centrala, a część przedstawiciele. Jeśli chodzi o szkolenia organizowane przez centralę, przy wyborze hotelu kierujemy się, wyposażeniem sali konferencyjnej - powinna odpowiadać wielkością liczbie uczestników. Ważna jest również swoboda w aranżacji wnętrza tejże sali i możliwość dowolnego ustawienia stołów i krzeseł w zależności od potrzeb. Jeśli zrazimy się do jakiegoś obiektu, szukamy nowego. Standardem jest dla nas także dobra infrastruktura techniczna. Współpracujemy z hotelem na każdym etapie organizacji konferencji. Bezproblemowe ułożenie współpracy przed oraz w trakcie trwania imprezy jest dla nas bardzo ważne.















Amerykanie szacują, że jedna osoba może sprawnie obsłużyć do 20 gości. Francuzi uważają inaczej: jeden kelner może na dobrym poziomie obsłużyć co najwyżej 10 osób. Tak zwany silver tray service zakłada obsługę przez jednego kelnera stolika z maksymalnie dziesięcioma osobami. Z reguły gości jest umiej: siedmiu - ośmiu. Pomocnik kelnera najczęściej przypada na 20 gości. W bufecie z napojami jedna osoba wystarcza na około 100 osób.

Czynnik ludzki

W zgiełku konferencji i licznych wymagań, jakie stawiają jej uczestnicy, nie wolno zapomnieć o pracownikach, którzy obsługują imprezę. Konieczne jest prowadzenie częstych, cyklicznie powtarzanych szkoleń personelu. Warto pamiętać też, że, jak wskazują badania, w większości przypadków słaby serwis w hotelu nie jest wynikiem braku przygotowania i wiedzy personelu, ale niskich pensji i przekonania, że praca tych osób jest mało istotna i nikomu (ani dyrekcji, ani gościom) na niej nie zależy. Warto więc stale podnosić morale pracowników, zarówno premiami, jak i publicznym okazywaniem, że docenia się ich pracę. W końcu dyrektor „to nie tylko ten, który pilnuje"...

A za złej jakości obsługę konferencji grozi hotelowi jedynie to, że po raz drugi dana firma nie zorganizuje konferencji w tym obiekcie!

Bogna Rachwalska
Gomi Soft-Lab

Nie organizujemy dużych konferencji, ale wyłącznie szkolenia dla pracowników. Zatrudniamy 90 przedstawicieli; najważniejszym kryterium decydującym o wyborze obiektu jest jego wielkość, klasa oraz, oczywiście, cena. Hotel powinien mieć kilka sal konferencyjnych różnej wielkości. Jest to ważne: ponieważ nasze szkolenia tylko przez pierwszy dzień lub pierwsze dwa dni obejmują wszystkich, następnie pracownicy zostają podzieleni na mniejsze grupy. Sale powinny być odpowiednio wyposażone - w rzutniki, projektory oraz inne urządzenia ułatwiające przeprowadzenie szkolenia. Brana jest również pod uwagę pora roku. Jeśli szkolenie organizujemy latem, wybieramy obiekty położone nad wodą lub w jej pobliżu, zimą są to najczęściej hotele zlokalizowane w górach. Mamy kilka stałych hoteli, z których korzystamy, np. Hotel Boss w Miedzeszynie koło Warszawy. Wybierając miejsce szkolenia, zwracamy uwagę. na jego możliwości rekreacyjne i to, czy jest w stanie zapewnić jakąś rozrywkę swoim gościom. Takie atrakcje, jak zorganizowanie grilla czy wycieczki rowerowej, są bardzo ważne, bo pozwalają uczestnikom zrelaksować się i nabrać siły na kolejne godziny spędzone w sali konferencyjnej.

Hotelarz
sierpień 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000