Opinia na temat noclegu, wystawiana przez użytkownika Internetu, to dzisiaj powszechna praktyka internautów
Jak wynika z badań Noclegi online, przeprowadzonych przez firmę Gemius SA, w drugiej połowie 2009 roku co trzeci internauta planuje zarezerwować nocleg w hotelu, pokoju gościnnym czy apartamencie. Użytkownicy sieci wprawdzie szukają informacji o noclegach w Internecie, to jednak nie korzystają z sieci, gdy rezerwują konkretny nocleg – wolą bardziej tradycyjne metody kontaktu ze sprzedawcą usług.
A gdzie jeżdżą internauci? Pierwsze półrocze 2009 roku to zdecydowane zwycięstwo województwa małopolskiego – najwięcej internautów właśnie tam zarezerwowało noclegi. Pozostałe 6 miesięcy oznacza przesunięcie ruchu turystycznego na północ kraju – do województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Jeśli chodzi o podróże poza granice Polski, to w pierwszym półroczu ulubieńcem internautów były Włochy, a w drugim będzie Chorwacja.
Przyczyny rezerwacji
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku 26% internautów zarezerwowało jakikolwiek nocleg, a 37% planuje to zrobić w ciąg całego drugiego półrocza. 71% internautów rezerwowało noclegi głównie z powodu urlopu, a 91% z nich podaje właśnie wypoczynek i urlop jako główną przyczynę planowanych rezerwacji noclegów. 19% internautów, którzy już zarezerwowali noclegi, robiło to z powodu wyjazdu służbowego. Rezerwacje, które użytkownicy sieci mają dopiero w planach, tylko w 5% dotyczą wyjazdów służbowych.
Tylko w jednym przypadku liczba planowanych rezerwacji przekracza rezerwacje już dokonane – gdy internauci wyjeżdżają odwiedzić rodzinę czy znajomych. Powód odwiedzin podawało 12% osób, które już dokonały rezerwacji oraz 13% tych, które dopiero zamierzają rezerwować noclegi.
Źródło: Gemius SA, Noclegi online, gemiusReport
61% respondentów planujących rezerwację w okresie od lipca do grudnia zamierza tego dokonać poprzez pocztę elektroniczną lub formularz umieszczony na stronie internetowej. Ci, którzy decydują się na tę metodę rezerwacji usługi, zwracają uwagę na oszczędność czasu oraz możliwość dokonania rezerwacji o każdej porze.
Gdy internauci szukają noclegów, 89% z nich korzysta w tym celu z Internetu, ale już 75% woli rezerwacje telefoniczne. Przyczyną tej sytuacji jest chęć osobistego kontaktu z usługodawcą oraz uzyskanie dodatkowych informacji o noclegu – tych, które nie zostały zamieszczone na witrynie.
Która strona?
67% internautów, którzy zamierzają zarezerwować nocleg poprzez systemy online, woli korzystać bezpośrednio ze strony miejsca noclegu, 39% zamierza skorzystać z internetowej wyszukiwarki noclegów, a 24% – ze stron tour operatorów czy biur podróży.
Źródło: Gemius SA, Noclegi online, gemiusReport
Pozostaje pytanie, dlaczego internauci decydują się na konkretną stronę z formularzem rezerwacyjnym. Głównym powodem wyboru jest łatwość obsługi formularza oraz możliwość przejrzenia zdjęć noclegu, umieszczonych na stronie. Dlatego sprzedawca lub pośrednik usług hotelowych powinien zadbać o to, aby formularz był przejrzysty i nie stanowił łamigłówki nie do rozwiązania. Nie ma sensu tworzyć skomplikowanych skryptów z rozbudowanymi tabelami, które tylko odstraszą klienta.
Internauci wystawiają opinie
Prawie 40% internautów chce poznać opinie innych nabywców usług noclegowych. To bardzo ważny trend w aktywności internetowej społeczeństwa – marketingowcy bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, jak ogromną siłę i wpływ na decyzje klientów ma plotka, tym bardziej opinia, którą może przeczytać setki tysięcy osób.
Źródło: Gemius SA, Noclegi online, gemiusReport
Polscy konsumenci nie tylko poszukują rekomendacji innych internautów, ale również sami polecają lub odradzają produkty i usługi w sieci. ¼ badanych, którzy zarezerwowali noclegi w pierwszej połowie roku, wystawili opinię w Internecie. Ci, którzy planowali rezerwacje na drugą połowę roku, również zamierzają dzielić się swoimi wrażeniami. Tych osób jest znacznie więcej – aż 2/3. Pozostałe 30% nie będzie miała czasu lub ochoty na wypisywanie opinii.
Warto przy tym zauważyć różnicę pomiędzy ilością osób, które wystawiły opinię o noclegu, a ilością tych, które dopiero zamierzają to zrobić. Więcej jest oczywiście planujących. Można przypuszczać, że internauci wystawiają opinie z dwóch powodów – albo jakość usług noclegowych była bardzo dobra – na tyle, że warto wspomnieć o hotelu czy innym obiekcie noclegowym, albo była tak zła, że lepiej ostrzec inne osoby. Ci, którzy oferują usługi noclegowe, powinni o tym pamiętać.
na podst. Gemius SA, opr. PBJ
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.