Sama inwestycja w SPA przynosi zysk pokrywający jedynie 30 procent wartości inwestycji. Reszta jest wynikiem zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 procent) oraz wyższej ceny za pokój (średnio 5 procent)
Dla wielu hoteli inwestycja w SPA to nie tylko sposób na zwiększenie przychodów, ale również próba obrony pozycji hotelu na konkurencyjnym rynku. Liczba tego rodzaju obiektów - hoteli z rozbudowanym zapleczem odnowy biologicznej - rośnie w Polsce bardzo szybko. Każdy z inwestorów ma nadzieję, że jego inwestycja obroni się swoją wyjątkowością. W większości przypadków ich doświadczenie w prowadzeniu SPA jest niewielkie. Często ignoruje się podstawowe dla hotelu wskaźniki, np. RevPar. Powierzchnia, wyposażenie przyszłego obiektu i świadczone usługi, a przede wszystkim ich wpływ na dochodowość całego hotelu, nie są do końca sprecyzowane.
Co to jest SPA? Nie ma dwóch podobnych SPA. Tę różnorodność zapewnia zarówno wielość i oryginalność projektów architektonicznych, jak i rozmaitość usług świadczonych w saunach, jacuzzi, basenach i gabinetach odnowy biologicznej. Na szczęście (dla wielu hotelarzy) nie ma i prędko nie będzie precyzyjnej definicji - co już jest SPA, a co tylko SPA udaje. W przyszłości jednak stworzenie takiej definicji będzie konieczne, obiekty tego typu wyrastają bowiem jak grzyby po deszczu. I nic w tym dziwnego - usługi, które oferują klientom centrum fitness, basen i kilka pomieszczeń zabiegowych znacznie lepiej się sprzedadzą, jeśli będą działać pod szyldem SPA. Podwyższa to także status hotelu i przyciąga do niego zarówno gości indywidualnych, jak i uczestników konferencji. Jak osiągnąć zysk ze SPA W polskich realiach zbudowanie SPA to nic trudnego prawdziwe wyzwanie to uczynienie z niego, dochodowego interesu. Podobnie jak gastronomia, nie jest to wydzielony biznes. Koszty energii, marketingu, codziennego utrzymania nie są dzielone na poszczególne działy hotelu (w tym i na SPA). Między innymi właśnie dlatego tak trudno ocenić dochodowość tej inwestycji. Jeśli hotel lub inwestor chce pozyskać informacje, jaki jest wpływ spa na ogólną dochodowość hotelu, trzeba dane o kosztach codziennego utrzymania umieszczać w sprawozdaniach operacyjnych dotyczących SPA. Doświadczenia zachodnie wskazują, że nadmierny entuzjazm odnośnie do zyskowności inwestycji w SPA bywa zbyt optymistyczny. Dane skompletowane przez londyńską firmę HVS, specjalizującą się w doradztwie hotelowym, z 20 tego typu obiektów wskazują, że zysk z takiej inwestycji waha się od 29 do O proc. (i to bez kosztów stałych i operacyjnych). Nadzieje inwestorów odnośnie do zyskowności SPA wskazywały na zyski rzędu 30-40 proc. Dlaczego warto Mniej optymistyczne dane nie powstrzymały jednak hotelarzy od inwestycji w SPA. Powodem jest bardzo pozytywny efekt, jaki przynosi SPA dla ogólnej działalności hotelu. Sama inwestycja w SPA przynosi zysk pokrywający jedynie 30 proc. wartości inwestycji - reszta jest wynikiem zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 proc.) oraz wyższej ceny za pokój (o 5 proc.). Oczywiście, pomimo tych danych, warto prowadzić SPA efektywnie. Bezpośredni zysk z tej działalności nie powinien być zasadniczym celem. Dodawanie kolejnych usług, drobne prezenty dla stałych gości SPA są jednak zasadne, tylko jeśli zwiększają obłożenie i RevPAR samego hotelu. Alternatywnie, dodanie usług jest korzystne, jeśli uchroni hotel przed spadkiem obrotów, średniej ceny za pokój lub obłożenia.
Ponieważ to się opłaca Uzasadniona jest obiegowa opinia na temat SPA jako inwestycji, która istotnie wpływa na ogólny poziom hotelu i jakość świadczonych w nim usług. Przewiduje się, że inwestycje w SPA nie tylko same przyniosą zysk, ale zwiększą wartość całej nieruchomości i będą stanowiły fundament marketingowy wysokiej klasy hotelu. Największym jednak zyskiem dla obiektu jest zwiększenie obłożenia po nieznacznie choćby wyższych cenach. Badania HVS na rynku zachodnioeuropejskim wskazują, że wzrost wartości nieruchomości hotelowych w ostatnich dziesięciu latach był w dużym stopniu spowodowany inwestycjami w SPA
Jednym z ciekawszych urządzeń kosmetycznych do SPA jest wprowadzono na rynek kapsuła Cosmo Tao. Urządzenie sprawdza, przy odchudzaniu, usuwaniu cellulitu, redukcji zmarszczek, rehabilitacji oraz relaksacji, Cosmo Tao jest wyposażone w masaż wibracyjny na bozie akupunktury, aromaterapię, koloroterapię (chromoterapię), saunę no podczerwień, saunę parową. Dodatkowo posiada wbudowany zestaw CD oraz automatyczną dezynfekcję ozonem. Producentem jest firma Interwell, dystrybucja w Polsce: Intersun, Nova2 Solaria, Tri Star. |