Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Dochodowe SPA

Sama inwestycja w SPA przynosi zysk pokrywający jedynie 30 procent wartości inwestycji. Reszta jest wynikiem zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 procent) oraz wyższej ceny za pokój (średnio 5 procent)

Dla wielu hoteli inwestycja w SPA to nie tylko sposób na zwiększenie przychodów, ale również próba obrony pozycji hotelu na konkurencyjnym rynku. Liczba tego rodzaju obiektów - hoteli z rozbudowanym zapleczem odnowy biologicznej - rośnie w Polsce bardzo szybko. Każdy z inwestorów ma nadzieję, że jego inwestycja obroni się swoją wyjątkowością. W większości przypadków ich doświadczenie w prowadzeniu SPA jest niewielkie. Często ignoruje się podstawowe dla hotelu wskaźniki, np. RevPar. Powierzchnia, wyposażenie przyszłego obiektu i świadczone usługi, a przede wszystkim ich wpływ na dochodowość całego hotelu, nie są do końca sprecyzowane.

Co to jest SPA?

Nie ma dwóch podobnych SPA. Tę różnorodność zapewnia zarówno wielość i oryginalność projektów architektonicznych, jak i rozmaitość usług świadczonych w saunach, jacuzzi, basenach i gabinetach odnowy biologicznej. Na szczęście (dla wielu hotelarzy) nie ma i prędko nie będzie precyzyjnej definicji - co już jest SPA, a co tylko SPA udaje. W przyszłości jednak stworzenie takiej definicji będzie konieczne, obiekty tego typu wyrastają bowiem jak grzyby po deszczu. I nic w tym dziwnego - usługi, które oferują klientom centrum fitness, basen i kilka pomieszczeń zabiegowych znacznie lepiej się sprzedadzą, jeśli będą działać pod szyldem SPA. Podwyższa to także status hotelu i przyciąga do niego zarówno gości indywidualnych, jak i uczestników konferencji.

Jak osiągnąć zysk ze SPA

W polskich realiach zbudowanie SPA to nic trudnego prawdziwe wyzwanie to uczynienie z niego, dochodowego interesu. Podobnie jak gastronomia, nie jest to wydzielony biznes. Koszty energii, marketingu, codziennego utrzymania nie są dzielone na poszczególne działy hotelu (w tym i na SPA). Między innymi właśnie dlatego tak trudno ocenić dochodowość tej inwestycji. Jeśli hotel lub inwestor chce pozyskać informacje, jaki jest wpływ spa na ogólną dochodowość hotelu, trzeba dane o kosztach codziennego utrzymania umieszczać w sprawozdaniach operacyjnych dotyczących SPA. Doświadczenia zachodnie wskazują, że nadmierny entuzjazm odnośnie do zyskowności inwestycji w SPA bywa zbyt optymistyczny. Dane skompletowane przez londyńską firmę HVS, specjalizującą się w doradztwie hotelowym, z 20 tego typu obiektów wskazują, że zysk z takiej inwestycji waha się od 29 do O proc. (i to bez kosztów stałych i operacyjnych). Nadzieje inwestorów odnośnie do zyskowności SPA wskazywały na zyski rzędu 30-40 proc.

Dlaczego warto

Mniej optymistyczne dane nie powstrzymały jednak hotelarzy od inwestycji w SPA. Powodem jest bardzo pozytywny efekt, jaki przynosi SPA dla ogólnej działalności hotelu. Sama inwestycja w SPA przynosi zysk pokrywający jedynie 30 proc. wartości inwestycji - reszta jest wynikiem zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 proc.) oraz wyższej ceny za pokój (o 5 proc.). Oczywiście, pomimo tych danych, warto prowadzić SPA efektywnie. Bezpośredni zysk z tej działalności nie powinien być zasadniczym celem. Dodawanie kolejnych usług, drobne prezenty dla stałych gości SPA są jednak zasadne, tylko jeśli zwiększają obłożenie i RevPAR samego hotelu. Alternatywnie, dodanie usług jest korzystne, jeśli uchroni hotel przed spadkiem obrotów, średniej ceny za pokój lub obłożenia.

Ponieważ to się opłaca

Uzasadniona jest obiegowa opinia na temat SPA jako inwestycji, która istotnie wpływa na ogólny poziom hotelu i jakość świadczonych w nim usług. Przewiduje się, że inwestycje w SPA nie tylko same przyniosą zysk, ale zwiększą wartość całej nieruchomości i będą stanowiły fundament marketingowy wysokiej klasy hotelu. Największym jednak zyskiem dla obiektu jest zwiększenie obłożenia po nieznacznie choćby wyższych cenach. Badania HVS na rynku zachodnioeuropejskim wskazują, że wzrost wartości nieruchomości hotelowych w ostatnich dziesięciu latach był w dużym stopniu spowodowany inwestycjami w SPA

Jednym z ciekawszych urządzeń kosmetycznych do SPA jest wprowadzono na rynek kapsuła Cosmo Tao. Urządzenie sprawdza, przy odchudzaniu, usuwaniu cellulitu, redukcji zmarszczek, rehabilitacji oraz relaksacji, Cosmo Tao jest wyposażone w masaż wibracyjny na bozie akupunktury, aromaterapię, koloroterapię (chromoterapię), saunę no podczerwień, saunę parową. Dodatkowo posiada wbudowany zestaw CD oraz automatyczną dezynfekcję ozonem. Producentem jest firma Interwell, dystrybucja w Polsce: Intersun, Nova2 Solaria, Tri Star.

Hotelarz
lipiec 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000