Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
22.11.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Diabeł tkwi w szczegółach

Marketing usług gastronomicznych

Usługi gastronomiczne muszą przede wszystkim nadążać za zmieniającymi się potrzebami gości. Sposób jedzenia, tak jak strój, stał się modą i jak moda podlega tym samym prawom.

Ceny – za wysokie

Potrzeby rynku są stymulatorem do tworzenia nowego produktu lub usługi. Dość wcześnie zrozumiała to Ameryka, później Europa. Nie bez przyczyny to właśnie KFC i Mc Donald’s podbiły świat, wprowadzając na rynek modę na tzw. fast food. Sukces temu przedsięwzięciu zapewniła potężna reklama, unifikacja i starannie wyselekcjonowany odbiorca, czyli dzieci i młodzież. Amerykanie przeznaczają 15 centów z każdego dolara na tzw. eating out, czyli posiłki poza domem. Amerykańscy gastronomicy kalkulują ceny swoich potraw, wychodząc od ceny burgera i dodając do tego 60–80 proc. plus wartość dodatkową, czyli napój i deser. Ceny w Europie, nie mówiąc już o Polsce, są zdecydowanie za wysokie. Tej bariery nie są w stanie przekroczyć ludzie nawet średnio zarabiający.

Z reguły Polacy chodzą do restauracji raz na 2, 3 miesiące i jeżeli już zdecydują się na obiad lub kolację poza domem, to szukają przede wszystkim lokalu, który zaspokoi ich poczucie estetyki, potrzebę ciepła i przytulności, a także intymności. Konsumenci pytani o to, co decyduje o atrakcyjności lokalu gastronomicznego, na pierwszym miejscu wymieniali sposób i poziom obsługi, a następnie wystrój wnętrza. Dopiero na trzecim znalazła się oferta kulinarna. Oczywiście, są goście, którzy lubią kluby jazzowe lub miejsca, gdzie jest tłok i dużo nikotyny w powietrzu. Generalnie jednak o sukcesie lokalu decyduje jego atmosfera, nastrój i dostosowanie oferty do oczekiwań gości. Ich spełnienie wymaga od restauratora zorientowania się, na jakiego rodzaju usługi jest zapotrzebowanie w okolicy. Inną ofertę zaproponujemy pracownikom biur, przedstawicielstw zagranicznych, a inną tym, którzy chodzą do restauracji w celach towarzyskich.

Ale, jak to się mówi, diabeł tkwi w szczegółach. Ciekawe menu to tylko jeden z elementów. Ważna jest również jego przejrzystość, a także serwetki z logo restauracji, obrusy, dekoracje kwiatowe i profesjonalna obsługa.

Restauracje oddajmy restauratorom!

Dość powszechnym zjawiskiem jest dużo niższa frekwencja w restauracjach hotelowych. Dlaczego tak się dzieje? Otóż moim zdaniem wynika ona z tego, że kiedy w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych sposób podawania do stołu i stylizacja dań nabrały pierwszorzędnego znaczenia, restauracje hotelowe nie zareagowały na te tendencje. Hotele konkurowały ze sobą jako całość, zamiast postrzegać restauracje jako element konkurencji na zupełnie innym polu. Na szczęście hotelarze zrozumieli ten błąd i coraz częściej restauracje oddawane są w zarządzanie restauratorom. Hotelarze, jak się okazało, wcale nie muszą być w tym najlepsi. W efekcie restauracje hotelowe częściej kierują swoją ofertę do gości z zewnątrz niż do tych korzystających z hotelu.

Sukces zależy od gości

Na świecie restauratorzy starając się przyciągnąć jak najwięcej gości nie hotelowych wprowadzają kilka zmian wpływających na wizerunek restauracji, który powinien być inny niż całego hotelu. Jedną z nich jest niezależne wejście do restauracji. Własne logo, folder, a nawet identyfikacja na szkle i porcelanie utrwalają w świadomości gościa obraz lokalu niemającego wiele wspólnego z hotelem.

Właściciel lub menedżer restauracji muszą pamiętać, że sukces osiągną tylko wtedy, kiedy trafią w oczekiwania gości – teraźniejsze i przyszłe. Ci, co sukces osiągnęli, powinni być na tyle samokrytyczni, żeby stwierdzić, iż sukces nie był rezultatem ich perfekcji, ale po prostu, że byli wystarczająco dobrzy.

Autorka jest członkiem Komisji Gastronomicznej Polskiego Zrzeszenia Hoteli

Hotelarz
październik 2004


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak CompArt International Naczynia Polska Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000