Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
04.12.2024
środa
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Serwis hotelarski
Co słychać na rynku hotelowym. Cykliczna branża



Przedstawiamy Państwu wypowiedź Marka Dąbrowskiego, Szefa Działu Hoteli na Europę Środkową w Firmie Colliers International, dla dziennika "Rzeczpospolita".


Rynek hotelowy w Polsce podlega tym samym prawom, które obowiązują w Unii Europejskiej czy w USA. Podstawową jego cechą jest cykliczność. Po okresie, w którym popyt przewyższa podaż, czyli dobrej koniunktury dla hotelarzy, zaczynają działać mechanizmy rynkowe.


Pojawiają się nowe hotele, następuje wzrost podaży i konkurencji, a podaż wkrótce zaczyna przewyższać popyt. Następuje dekoniunktura na rynku. Spadają ceny wynajmu pokoi. Spada też obłożenie. Niektóre hotele, których biznesplany zakładały lepsze wskaźniki, niż te, które udaje im się uzyskać przy większej konkurencji, popadają w kłopoty finansowe.


W ciągu ostatnich 12 lat w Warszawie można było zaobserwować kilka wyraźnych cykli, które objęły branże hotelową. Po 1989 r., kiedy nastąpiło otwarcie granic w wyniku przejścia Polski do gospodarki rynkowej, w Warszawie pojawiło się wielu konsultantów, biznesmenów, polityków oraz turystów zainteresowanych zachodzącymi zmianami systemowymi. Na ich przyjęcie były gotowe tylko trzy hotele o standardzie światowym: Marriott, Victoria i Holiday Inn. Okres od 1989 r. do 1993 r. charakteryzował się najwyższym obłożeniem tych hoteli przy najwyższych cenach w całej ich historii.


W odpowiedzi na superkoniunkturę, na początku lat 90. pojawiły się nowe hotele o wysokim poziomie usług: Bristol, Mercure i Sobieski. Znaczny wzrost podaży luksusowych hoteli na rynku warszawskim, przy jednoczesnym spowolnieniu wzrostu gospodarczego pod koniec pierwszej połowy lat 90. doprowadził do poważnego zamieszania na rynku. Banki finansujące te trzy hotele musiały przejąć nad nimi kontrolę (Sobieski), uruchomić poważne rezerwy (Bristol) lub sprzedać za długi (Mercure).


Początek drugiej połowy lat 90. cechował się bardzo gwałtownym wzrostem gospodarczym w Polsce. Hotele, które rok czy dwa lata wcześniej miały duże trudności, zaczęły ponownie wypełniać swoje pokoje gośćmi płacącymi bardzo wysokie stawki. Tak jak w poprzednim cyklu rynek zareagował powstawaniem nowych hoteli. Tym razem do grona nowych luksusowych hoteli dołączył Sheraton, a w kilka lat później Hyatt. W tym samym czasie nastąpił też duży przyrost hoteli niższej kategorii, które powoli zaczęły zabierać gości luksusowym obiektom. Wiele starszych hoteli zostało wyremontowanych, podwyższając już i tak wysoki poziom konkurencji wśród hoteli warszawskich. Ważnym elementem, który wpływa na cykle w hotelarstwie, jest dość długi czas potrzebny na zbudowanie hotelu.


Hotele, które są teraz w budowie to wynik decyzji inwestycyjnych sprzed 3-4 lat, gdy koniunktura w branży hotelowej była wspaniała. Ostatnio na rynek warszawski weszły kolejne obiekty: Radisson, InterContinental, Hilton, drugi Holiday Inn, Crowne Plaza, Okęcie Hotel, Best Western Mazurkas, nowe hotele Gromady (lotnisko i centrum), nowe hotele Ibis, Mercure, wiele nowych pokoi w rozbudowanym hotelu Novotel przy lotnisku, w remontowanym hotelu Forum (obecnie Novotel) w centrum. Nowe hotele w drastyczny sposób powiększają podaż nowych pokoi, zarówno luksusowych jak i trzygwiazdkowych.


Druga połowa br. i cały rok następny będzie szczególnie ciężki dla branży hotelowej w stolicy. Pojawianie się nowych hoteli następuje w okresie poważnego spowolnienia rozwoju gospodarczego, przy drastycznie ograniczonej prywatyzacji oraz nieprzychylnej dla podróży atmosfery w polityce międzynarodowej. Wielu hotelom grożą znowu kłopoty finansowe. Niektóre z nich, tak jak w poprzednim cyklu, zmienią właściciela.


Prawdopodobnie, po zakończeniu trwających już inwestycji hotelowych nastąpi czasowe zahamowanie w budowie nowych obiektów. Wejście Polski do UE spowoduje wzrost zainteresowania Polską, a wzrost przyjazdów z zagranicy spowoduje ponowny wzrost popytu i znowu zawita koniunktura na rynku.

Rzeczpospolita, 26 sierpnia 2002


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000