Czy przewidywany wzrost gospodarczy po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej korzystnie wpłynie na branżę turystyczną, zwiększając popyt na jej usługi?
Po przystąpieniu do Unii Europejskiej w Polsce przewiduje się przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego. Prognozuje się również napływ kapitału zagranicznego. Spowoduje to wzmożoną konkurencję na rynku, zwiększy wiarygodność i korzystny wizerunek naszego kraju w oczach turystów zagranicznych. Wraz z zacieśnianiem więzi gospodarczych w ramach wspólnego, europejskiego rynku dojdzie do wzrostu ilości służbowych przyjazdów cudzoziemców do Polski.
Turystyka w Unii Europejskiej i w Polsce
Unia Europejska nie ma podstaw prawnych aby kierować wspólną polityką oraz regulacjami w dziedzinie turystyki. W obszarze turystyki, głównym celem polityki państwa będzie poprawa konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na rynku międzynarodowym i krajowym. Cel ten ma być realizowany poprzez bardzo różnorodne działania, w dużej mierze prowadzone przez organy samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe oraz Polską Organizację Turystyczną.
Zarówno prowadzona w Polsce polityka w dziedzinie turystyki, jak i system regulacji usług turystycznych po wstąpieniu do Unii Europejskiej nadal należeć będą do kompetencji polskiego rządu. Jednakże w dziedzinie polityki turystycznej Polska zobligowana będzie do współpracy i koordynacji działań z pozostałymi państwami członkowskimi UE oraz Komisją Europejską.
W okresie poprzedzającym członkostwo w Unii Europejskiej Polska otrzymuje środki pomocowe na wsparcie różnorodnych działań (np. w ramach programów PHARE, SAPARD). Część z tych środków może być wykorzystana do sfinansowania przedsięwzięć turystycznych.
Regulacja prawna świadczenia usług turystycznych jako takich nie należy do kompetencji Unii Europejskiej, lecz jej państw członkowskich.
W Unii Europejskiej obowiązuje zasada swobody świadczenia usług przez przedsiębiorców zarejestrowanych w dowolnym państwie członkowskim na obszarze każdego z pozostałych państw członkowskich. Barierą w świadczeniu usług w innych krajach członkowskich mogą być zróżnicowane wymagania w zakresie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących takie usługi.
Regulacje prawne dotyczące usług hotelarskich
Unia Europejska nie posiada kompetencji do wprowadzania regulacji prawnych w hotelarstwie. Przyjęto w tym obszarze jedynie dwa zalecenia, których spełnienie nie jest dla państw członkowskich UE obowiązkowe:
- Zalecenie 86/666 na temat bezpieczeństwa przeciwpożarowego w istniejących hotelach,
- Zalecenie 86/665 na temat ujednolicania systemu informacji hotelowej.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych zawiera przepisy wprowadzające do polskiego prawa wymagania UE z dziedziny ochrony konsumenta.
Podkreśla się, że funkcjonowanie wiarygodnego systemu standaryzacji i kategoryzacji usług hotelarskich jest istotne ze względu na konieczność ułatwienia klientom dokonania wyboru zakwaterowania zgodnego z ich oczekiwaniami.
Regulacje prawne dotyczące usług gastronomicznych
W polskim prawie pojęcie usług gastronomicznych nie jest zdefiniowane. Obejmuje ono przede wszystkim przygotowywanie i podawanie posiłków konsumentom dokonywane w zakładach żywienia zbiorowego, takich jak restauracje, bary, kawiarnie, stołówki, jadłodajnie, bufety, punkty gastronomiczne.
W prawie unijnym nie ma oddzielnych przepisów odnoszących się do przetwarzania lub podawania żywności w zakładach gastronomicznych. Zakłady takie traktowane są na równi z wszystkimi innymi zakładami, w których dochodzi do jakiegokolwiek przetwarzania lub obrotu żywnością i mają do nich zastosowanie wszystkie przepisy żywnościowe, które są adekwatne do odbywających się tam procesów.
Wśród regulacji UE w dziedzinie żywności, dotyczących np. znakowania, dodatków czy zanieczyszczeń, szczególnie istotne w działalności gastronomicznej są przepisy z zakresu higieny. Podstawowym aktem prawnym z dziedziny higieny wytwarzania i obrotu żywnością jest dyrektywa 93/43 o higienie żywności. Zawarte w niej postanowienia mają zastosowanie do wszystkich zakładów żywnościowych, w tym oczywiście do restauracji i innych zakładów gastronomicznych.
|