Istotną, a jak twierdzą niektórzy – zasadniczą, rolę w rozwoju turystyki miejskiej odgrywa infrastruktura, której podstawowym składnikiem są hotele i inne obiekty noclegowe. Obejmuje ona obok bazy noclegowej, także wyżywienie i rozległą grupę usług towarzyskich. W wielu przypadkach usługi te, np. noclegi w stylowych obiektach historycznych, posiłki przyrządzane według tradycyjnych receptur, transport dorożkami, możliwość dojazdu pociągiem parowym, stają się jednocześnie atrakcjami.
Baza turystyczna - pospołu z walorami turystycznymi i dostępnością komunikacyjną decyduje o kierunkach przyjazdu. W wielu przypadkach zasadniczą rolę odgrywa jednak przede wszystkim pomysłowość oferty, jej atrakcyjne ceny i odpowiednia promocja.
Biura podróży
Wśród wielu biur podróży, nieliczne zajmują się profesjonalnie turystyką miejską. Miasta – jako cel wycieczek i pobytów urlopowych, czy weekendowych – to przede wszystkim ośrodki zagraniczne. Powstanie lokalnych touroperatorów – twórców i realizatorów programów turystyki miejskiej powinno stać się domeną troski władz samorządowych oraz powstających lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych. Doświadczenia wskazują, że turystyka miejska, jako działalność wiążąca się z określonym ryzykiem, może przynosić określone efekty. Liczy się pomysłowość, ale pierwszeństwo mają renomowane ośrodki turystyczne. Tymczasem – nawet w przypadku wielu dużych miast o znaczącym potencjale walorów turystycznych – brakuje twórców ofert turystyki miejskiej, lub proponowane są nieliczne, sztampowe oferty. Dużą rolę inspiratorską i organizacyjną mają do wypełnienia oddziały PTTK i inne stowarzyszenia.
Nie zawsze jest też w polskim przypadku podział na touroperatorów (wytwórców oferty) i agentów (sprzedawców). Brakuje kanałów dystrybucji ofert turystyki miejskiej, które przecież nie mogą być sprzedawane jedynie na miejscu.
Baza noclegowa
W ostatnich latach zwiększyła się liczba, różnorodność bazy noclegowej i poprawie uległ poziom. Jest to efektem prywatyzacji, zwłaszcza dawnej zakładowej bazy wczasowo-wypoczynkowej, która w wielu przypadkach doprowadziła do zmiany funkcji i lepszego wykorzystania bazy. Istnieją jednak zjawiska negatywne: istnieje część bazy oczekującej na właściciela i dekapitalizującej się, nowe obiekty reprezentują dość wysoki standard ceny, występuje dotkliwy niedostatek bazy noclegowej o średnim standardzie. Istnieją także obiekty, których lokalizacja w minionych latach nie była wynikiem analiz marketingowych, których wówczas często nie przeprowadzano. Takimi obiektami są byłe hotele robotnicze, ośrodki szkoleniowe i konferencyjne, które nie spełniają często dziś nawet najskromniejszych wymogów stawianych przed obiektami tego typu. W wielu przypadkach niezbędne jest tworzenie dodatkowych motywacji do przyjazdów – zarówno w samym obiekcie, jak i w jego okolicy. Wymaga to często kosztownych adaptacji, które powinny być wynikiem intensywnych przemyśleń.
Liczba miejsc noclegowych wzrosłą zarówno dzięki inwestycjom dużych sieci hotelowych, ale także przez powstanie licznych małych prywatnych obiektów prowadzonych przez rodziny. Pojawiają się niewielkie hotele atrakcyjnie sytuowane w zabytkowych, staromiejskich i peryferyjnych, zielonych dzielnicach miasta. Powstają coraz liczniejsze obiekty specjalnie przystosowane do organizowania szkoleń, seminariów i kongresów.
W przypadku turystyki miejskiej istotna jest infrastruktura hotelu, która rozszerza motywacje do przyjazdów i przedłużania czasu ich trwania. Infrastruktura i usługi świadczone w hotelu (bądź za jego pośrednictwem) mają służyć wygodzie, relaksowi, umożliwiając dobrą rozrywkę, konsumpcję regionalnych potraw. Istotne jest, aby na etapie budowy hotelu, czy innego obiektu noclegowego uwzględniając głównego potencjalnego adresata usług i dostosowywać się do jego potrzeb. Już samo położenie hotelu (centrum biznesowe, dzielnica staromiejska, sąsiedztwo dworca kolejowego, lotniska, obwodnica miejska) decyduje o tym, kto będzie przyszłym klientem. We własnym interesie hotel powinien być ambasadorem miasta i regionu. Dostarczenie gościom informacji o lokalnych atrakcjach stwarza możliwość przedłużania pobytów i przyjazdów ponownych.
Gastronomia
Urozmaicenie jadłospisów, tworzenie specyficznej, przyjaznej atmosfery zakładów gastronomicznych w hotelu, czy w mieście, jest bardzo dobrze przestrzegane przez uczestników turystyki miejskiej. Lokale gastronomiczne są nie tylko miejscem doznań smakowych, ale także spotkań towarzyskich i biznesowych, ale także miejscem odpoczynku po na ogół intensywnie spędzanych dniach. Liczy się specyficzna atmosfera, odróżniające poszczególne lokale. Atmosferę tę tworzą: obsługa, wystrój i ... sami klienci.
Wskazane jest, by lokale gastronomiczne uwzględniały różnorodne upodobania gości, odnoszące się do rodzaju kuchni (regionalna, narodowa, jarska), zróżnicowanych poziomów cenowych, a także oferty towarzyszącej. Np. obok lokali z głośną muzyką powinny istnieć lokale ciche.
Położenie lokali ma także wpływ na rodzaj klienteli. Wielkim sukcesem szefa zakładu gastronomicznego jest stworzenie takiej marki i rozgłosu swojej firmy, w wyniku czego sam lokal stanie się atrakcją i jednym z celów specjalnych przyjazdów gości. Bywa, że turyści, czy organizatorzy programów turystyki biznesowej specjalnie planują posiłek i pobyt w podmiejskim zakładzie gastronomicznym, restauracji w zamku, podziemiach ratusza, na wieży itd.
Obiekty sportowe i wypoczynkowe
Z każdym rokiem zwiększa się dostępność obiektów sportowych, które proponują bogaty zakres komercyjnych usług rekreacyjnych. Widoczna jest dbałość o czystość i estetykę tych obiektów, także parków i lasów miejskich. Pobyt na terenach sportowych może stać się głównym celem wizyt w miastach (udział w charakterze kibica, udział w obozach kondycyjnych i zgrupowaniach sportowych). Plenerowe imprezy kulturalne na terenach zielonych uatrakcyjniają ofertę turystyczną miasta. Istotna jest kompleksowa oferta ośrodków sportowych, obejmująca organizowanie imprez, usługi wykwalifikowanej kadry trenerskiej itp.
Inne usługi
Asortyment usług, które mogą być niezbędne turyście jest bardzo szeroki, a jego granice są praktycznie nieograniczone. Rewolucyjne wręcz przemiany w sieci handlowej doprowadziły do powszechnej dostępności towarów przez całą dobę. Ważne jest jednak to, by turysta przebywający w mieście, miał możliwość łatwego dostępu do informacji. Ważne jest też i to, by utrzymać przynajmniej w części specyficzny charakter wybranych placówek handlowych – ich tradycyjny wystrój i asortyment towarów, uwzględniający też produkty lokalne.
W grupie infrastruktury turystycznej mieszczą się różnorodne urządzenia, które umożliwiają korzystanie z walorów turystycznych miasta. To na przykład wieże widokowe, promenady spacerowe, specjalne środki komunikacji (kolejki, statki, dorożki itd.). |